Sinds augustus ben ik de trotse eigenaar van mijn eerste oldtimer (Fiat 850 sport coupé van 1968 en ook lid van de club. De wagen reed redelijk goed afgezien van een aantal onregelmatigheden (kon af en toe geen gas geven, motor viel regelmatig stil bij het tot stilstand komen, horten en stoten, ...).
Omwille van deze onregelmatigheden kreeg het idee om mijn carburateur eens een beurt te geven. Zo gezegd zo gedaan haalde ik mijn carburateur open, verving de onderdelen die in mijn revisiekit zaten, stelde vlotterniveau af, blies alles eens door, maakte alles schoon en installeerde hem terug. Vaststelling: de motor is niet meer aan de praat te krijgen hoewel hij voor mijn carburateurrevisie wel gewoon wilde starten. Buiten de startmotor toont hij geen enkel teken van leven, niet het kleinste plofje.
Mijn troubleshoot tot nu toe:
- Ik krijg een vonk op de bougies (eruit gehaald en zien vonken)
- De carburateur krijgt benzine (vlotterkamer open gehad en daar steekt benzine in). Na test op het droge stel ik ook vast dat de benzine in de vlotterkamer door de acceleratiepomp in de primaire luchtinlaat wordt geïnjecteerd. Dus lijkt mij dat de benzine ook tot in de motor geraakt.
- De ontstekingsvolgorde zou nog in orde moeten zijn aangezien ik hier niks aan geprutst heb. (Of moet dit altijd opnieuw afgesteld worden na dergelijke operaties?)
- Compressie niet gecontroleerd maar het lijkt mij sterk dat dit opeens niet meer in orde zou zijn op een weekje stilstaan.
Weet niet of het van belang is maar ik heb ook nieuwe bougiekabels gestoken.
Ik weet echt niet meer waar ik het probleem kan zoeken

Alvast bedankt!
Groetjes,
Jasper